Liidien hankinta digimarkkinoinnin avulla

Jos digimarkkinointinne kärkitavoite on hankkia liidejä myynnillenne, voimme auttaa teitä monin eri tavoin.

B2B-yritysten suurimpiin haasteisiin kuuluu yleensä

  • Tunnettuus – oikeat tai tietyt kohderyhmät eivät tunne yritystä tarpeeksi hyvin.
  • Löydettävyys – koska yritystä ei tunneta, sen palveluita ei osata hakea yrityksen nimellä. Palvelut eivät myöskään nouse Google-hauissa tarpeeksi hyvin esille.
  • Vähäinen verkkosivukävijöiden määrä = vähäinen mahdollisuus saada runsaasti liidejä.
  • Lämpimien liidien tuottaminen – myyntiporukalla ei ole koskaan tarpeeksi lämpimiä liidejä, jolloin myyntityö on hidasta ja työlästä.

Kaikkiin haasteisiin löytyy ratkaisuja markkinoinnista, joten kannattaa tunnistaa missä kohdassa haasteita on eniten, ja lähteä parantamaan prosessia kyseisestä nurkasta.

Kasvata tunnettuutta brändimarkkinoinnilla

Mikäli painitte ylläolevien haasteiden kautta, voimme auttaa teitä. Tunnettuutta lähdetään yleensä parantamaan brändimarkkinoinnin keinoin. Keinovalikoimaan kuuluu mm.

  • Brändiviestin kirkastaminen
  • Tehokas ulospäin suuntautuva viestintä
  • Massakanavat, kuten radio, TV, diginäytöt,
  • Googlen display-mainonta ja
  • Somemainonta suurella levikkitavoitteella.

Brändiviestin ulostuomiseen tehdään usein myös brändivideoita.

Paranna löydettävyyttä hakukoneoptimoinnilla ja hakumainonnalla

Jos yrityksenne ei löydy hakukoneista, verkkosivuliikenne jää vähäiseksi ja näin ollen liidejäkään ei ainakaan verkkosivujen kautta pääse liikaa syntymään. Jos hakukonetuloksista löytyy palveluidenne nimellä vain kilpailijoitanne, myös tunnettuutenne kärsii.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaisluonteista työtä, mutta ei kovin vaikeaa. Yleensä teemme alkuun SEO-auditin, jotta näemme mikä sivun todellinen tilanne on. Tässä yhteydessä analysoidaan myös kilpailutilanne suhteessa muihin yrityksiin.

Kun SEO analyysin tuloksista nähdään mitä verkkosivustolle kannattaisi tehdä, jotta se löytyisi paremmin, jatkamme hakukoneoptimointityötä jatkuvalla ylläpidolla. Käytämme seurannan apuna aina kullekin asiakkaallemme sopivia työkaluja, esim Cuutiota, SiteImprovea, SEMRushia tai Ahrefsia.

Hakukoneissa pääsee tietenkin esille myös maksetulla hakumainonnalla, eli Google Ads -mainonnalla, jota teemme sertifioituna Googlen partneritoimistossa.

Lisää verkkosivukävijöiden määrää maksetulla mainonnalla ja systemaattisella sisällönjakelulla somessa ja sähköpostimarkkinoinnilla

Jos verkkosivuvierailijoita on vähänlaisesti, vaikka markkinapotentiaali olisi iso, kannattaa ensimmäisenä ryhtyä verkkosivukävijöiden määrän lisäämiseen. Usein vähäinen tarjouspyyntöjen määrä johtuu yksinkertaisesti siitä, että verkkosivukävijöitä on niin vähän.

Hyvä muistisääntö on, että keskimäärin yksi verkkosivukävijä sadasta tekee halutun toimenpiteen, esim. pyytää tarjouksen, soittaa, mailaa, tilaa uutiskirjeen, lataa, rekisteröityy tai ostaa.

Jos teillä tehdään jo sisällöntuotantoa someen, muistakaa ohjata somesta myös nettisivuille ihmisiä. Nopein tapa tähän on maksettu mainonta somekanavissa. Myös sähköpostimarkkinointi säännöllisesti ja laadukkaasti tehtynä on nopea verkkosivukävijöiden määrän kasvattaja. 

Jos mietitte mitä mainontaa kannattaisi alkaa tehdä, niin muistakaa aina ero Googlen ja somekanavien mainonnan välillä. Googlen maksullisen mainonnan kautta tulevat ihmiset yleensä ovat ostoaikeissa, somesta tulevat ihmiset tulevat ehkä ensimmäistä kertaa kurkkaamaan mikä firma on kyseessä. Somemainonta tukee todella hyvin yleisesti tunnettuuden kasvattamista. Somekanavista saatava liikenne saadaan myös hyvin kiinni myöhemmin, uudelleenmarkkinoinnilla, joten hyödyllistä sekin on.

Kerää liidit talteen

Kun verkkosivukävijöiden määrää on saatu kasvatettua, täytyy huolehtia siitä, että saatte kävijät konvertoitumaan jotenkin, eli tekemään haluamanne toimenpiteen.

  • pyytämään tarjouksen
  • soittamaan
  • lähettämään sähköpostia
  • tilaamaan uutiskirjeen
  • lataamaan jotakin
  • katsomaan opasvideon tms.

Jo ennen, kuin konversioita on tapahtunut, voitte tunnistaa verkkosivukävijät Leadfeeder-työkalun avulla. Olemme Leadfeederin virallinen kumppani ja yleensä asennamme kaikille b2b-asiakkaillemme Dealfrontin käyttöön.

Dealfront tunnistaa

  • Mitkä yritykset verkkosivuillanne käyvät
  • Mitä ko. yritykset verkkosivuillanne tekevät ja lukevat ja kuinka pitkiä aikoja
  • Miten yritykset sivuillanne liikkuivat, eli millainen kävijäpolku oli
  • Mitä kanavia tai kampanjoita pitkin ko. yritykset sivuille tulivat

Paranna nettisivujen liidien tuotantoa konversio-optimoinnin avulla

Jos kuitenkin toivoisitte myös konversioita, mutta niitä ei oikein tule, on syytä tehdä syvempää sivuanalyysiä kävijöistä. Miksi kävijät eivät konvertoidu? Yleisimmin syynä on, että nettisivuilla

  • CTA-nappulat ovat hukassa tai niitä ei ole
  • Yhteydenottolomake ei löydy tai niitä ei ole
  • Liian monta klikkausta maaliin – älä juoksuta asiakasta
  • Rikkinäiset linkit – näitä on vaikea havaita paljaalla silmällä
  • Korkea bounce rate – analytiikasta nähtävä korkea välitön poistumisarvo kertoo ehkä heikkolaatuisesta sivusta.
  • Huonolaatuiset kuvat aiheuttavat epävarmuutta – oletteko ajatelleet miltä nettisivunne näyttävät ja vaikuttavat? Ovatko ne uskottavat yleisönne mielestä?

Jos haluat tutustua paremmin konversio-optimointiin, lue artikkelimme
Mitä on konversio-optimointi

Automatisoi asiakaspalvelu, liidien keruu ja oikea-aikainen markkinointi markkinoinnin automaation avulla

Jos teillä on jo olemassa paljon erilaisia sisältöjä, voisitte kenties harkita markkinoinnin automaation käyttöönottoa. Olemme virallinen Hubspot partneritoimisto, mutta käytämme sujuvasti myös muita markkinoinnin automaatiojärjestelmiä.