Koulutuksen tavoite

Koulutus on suunnattu matkailualan markkinoijille, jotka hallitsevat digimarkkinoinnin perusteet ja haluavat nyt kehittää matkailumarkkinointiaan suunnitelmalliseksi, mitattavaksi ja tulokselliseksi. Tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä siitä, miten eri kanavat, sisällöt ja asiakaspolut rakentavat kiinnostusta ja houkuttelevat matkailijoita palveluiden pariin – paikallisesti ja kansainvälisesti.

Koulutuksessa käydään läpi matkailumarkkinoinnin periaatteet ja parhaat käytännöt tiiviissä, käytännönläheisessä muodossa. Tutkimme, miten markkinointisuunnitelma rakennetaan niin, että se tukee sesonkeja ja erottuu kilpailussa, sekä miten eri somekanavia – kuten Instagramia, Facebookia ja TikTokia – hyödynnetään tehokkaasti matkailun kontekstissa.

Erityinen painopiste on asiakaspalvelussa ja palautteiden hallinnassa: opit hyödyntämään TripAdvisorin, Google Mapsin ja muiden palautekanavien mahdollisuuksia osana markkinointia ja brändin rakentamista. Näiden alustojen rooli on ratkaiseva matkailijoiden päätöksenteossa, ja koulutuksessa saat konkreettisia vinkkejä siihen, miten luot aktiivisen ja myönteisen läsnäolon verkossa.

Lisäksi perehdymme siihen, miten tekoäly tukee matkailumarkkinoinnin arkea – esimerkiksi ideoinnissa, sisällöntuotannossa ja asiakasdatan hyödyntämisessä. Näet, miten tekoäly voi helpottaa työn suunnittelua ja tuoda uusia näkökulmia, mutta päätökset ja tarinankerronta pysyvät edelleen markkinoijan käsissä.

Koulutus tarjoaa runsaasti käytännön esimerkkejä suomalaisilta matkailuyrittäjiltä ja organisaatioilta, jotka ovat onnistuneet kehittämään markkinointiaan luovasti ja kustannustehokkaasti. Käymme läpi myös todellisia kampanjoita ja ideoimme yhdessä digisisältöjä, jotka houkuttelevat eri kohderyhmiä – perhematkailijoista kansainvälisiin seikkailijoihin.

Jos haluat viedä matkailumarkkinointisi seuraavalle tasolle ja saada tuoreita ideoita alan parhaista käytännöistä, täytä oheinen lomake – otamme sinuun yhteyttä!

Koulutuksen keskeinen sisältö 

 

  • Matkailumarkkinoinnin erityispiirteet ja uutuudet

  • Digimarkkinointikanavien hyödyntäminen matkailussa

  • Matkailijoiden asiakaspolku (sosiaalisen median kanavat, TripAdvisor)

  • Markkinointisuunnittelu ja tavoitteiden asettaminen

  • Tekoälyn hyödyntäminen matkailumarkkinoinnin tukena

  • Parhaita käytäntöjä kotimaan matkailualan yrittäjiltä

Koulutuksen jälkeen ymmärrät tehokkaan matkailumarkkinoinnin pääperiaatteet, osaat suunnitella tuloksellisia kampanjoita ja houkutella matkailijoita palvelujesi pariin. Saat konkreettisia työkaluja ja esimerkkitapauksia, joita voit hyödyntää heti omassa työssäsi – ja inspiraatiota siihen, miten digimarkkinointi, asiakaspalvelu ja teknologia tukevat toisiaan matkailun kasvun vauhdittamisessa.

Katso, mitä kouluttaja kertoo koulutuksesta